Saturday, March 12, 2011

anak doa ayahnya cepat mati.ape nk jadi la..

assalamualaikum..

.astaghfirullahalazim...xtau la nk ckp ape.slh sape pun xtau.tp..sepatutnye anak dia xboleh wt cmtu.yes..mmg we r not in her shoes in dis situation.but..even mcm mane pun keras cara ajaran bapa dia.selagi die lead kite ke jln yg btul...xperlu la kite nk derhaka padanya.sampaikan ayahnya xbenarkan die sentuh wajah mayat ayahnye andaikata die ditakdirkan meninggal dunia nanti.menyesal kemudian xgune.pape pun.harap2.anaknye sedar dengan tindakan die usir ayah dan doa ayahnye mati.. and untuk parents jadikanlah iktibar.nilah contoh jiwa anak yg dh memberontak.Wallahualam..doakan yg terbaik je la.

ni artikel di metro..


PETALING JAYA: Dia anak tunggal dalam keluarga tapi kerana dendam kesumat sejak kecil berikutan sikap baran ayahnya, seorang wanita bertindak umpama ‘Si Tanggang’ apabila tergamak mendoakan kematian lelaki itu.
Episod dendam itu bermula sejak Sara, 40-an, masih kanak-kanak apabila mendakwa sering dipukul dan dimaki hamun oleh ayahnya, Pak Atan, 74, meskipun kesalahan hanya kecil.

Kemarahan wanita itu makin membara selepas ayahnya bernikah dengan perempuan seberang kira-kira tujuh tahun lalu, iaitu selepas tiga tahun kematian isteri yang juga ibu kepada Sara.
Kemuncaknya pada September lalu apabila Sara didakwa menghalau ayah dan ibu tirinya keluar dari rumah mereka di sini, hingga terpaksa membina pondok kecil serba daif di tepi “Biarlah kami dengan dunia masing-masing sebab ayah sudah mewasiatkan kepada saudara mara tidak membenarkan saya menyentuh atau melihat mayatnya jika dia meninggal dunia kelak,” katanya kepada Metro Ahad.

Dia berkata, punca perselisihan faham disebabkan sikap panas baran ayah sejak muda hingga kini.rumah itu.

Menurut Sara, dia dan ayah tidak mungkin berbaik semula kerana terlalu banyak kenangan pahit bersama lelaki itu sejak kecil lagi.

“Mungkin orang nampak saya jahat bila saya katakan saya selalu berdoa supaya Allah cepat cabut nyawa ayah sebab tidak mahu menanggung dosa lagi apabila selalu berfikiran negatif terhadapnya.

Sejak kecil, dia sering dipukul dan dimaki hamun meskipun kesalahan dilakukan hanya kecil.

“Saya tidak rapat dengan ayah kerana kebanyakan masa dihabiskan bersama ibu. Mana mungkin saya mengadu masalah bersama ayah yang baran tidak kira masa.

“Jika anak tunggal lain, pastinya mereka disayangi dan ditatang bagai minyak penuh, malangnya situasi itu tidak pernah terjadi kepada saya.

“Saya masih ingat sewaktu kecil, arwah datuk dan nenek (sebelah ayah) pernah bergaduh hingga menggunakan senapang selain mengeluarkan perkataan tidak sopan, dan sikap itu mengalir dalam tubuh ayah,” kata ibu kepada empat cahaya mata lelaki itu.

Menurut Sara, sikap ayah yang tidak boleh menerima pendapat orang lain dan merasakan diri selalu betul sungguh berbeza dengan sikap arwah ibu yang sentiasa sabar dan tenang.

“Tiada anak yang tidak sehaluan dengan bapa kandung tanpa sebab. Kadangkala kita terlepas pandang perkara remeh hingga tidak sedar kita membuatkan orang lain kecewa.

“Pernah saya diugut ayah jika buku laporan peperiksaan ada dakwat merah, dia menyuruh saya makan habuk buku selain dirotan hingga meninggalkan birat di punggung,” katanya kesal dengan sikap bapanya.


ni la tempat ayah die tinggal skang..

sambungan eletrik yg bersepah...bahaya.



p/s:bersyukurlah selagi ada ibubapa didunia....and pada bapa2..jgnla garang sangat.kalau bertempat xpe...jgnla melepaskan amarah pada anak..anak ni perlu dididik sebaik mungkin.tunjukkan contoh teladan yg baik pada anak.anak ni harus dilentur dengan elok..brula elok jd nye.ambil iktibar.


artikel ni dapat dari:http://www.hmetro.com.my/articles/Doaayahcepatmati/Article/artikelMA



2 comments:

sekamar rindu said...

salam..

walau apa juga alasannya..perbuatan anak doakan ayah agar cepat mati, satu perbuatan yg tak baik..

Nuyu said...

yup.stuju!